23/02/2021

Decompresseren...

Gisteren had ik het over gebroken kopjes of bordjes. Over het repareren daarvan. 

Maar wat doe je met een rug, die versleten is? Daarmee ga je naar de dokter of de fysio of de chiro of de weet ik wat. En je doet voorzichtig aan...

Ik ben met mijn rugklachten door de huisarts doorverwezen naar een orthopedisch chirurg en die verwees me weer door naar een chiropractor. Het gaat niet goed met mijn rug en er moet echt wat gedaan worden. Daarom had ik gisteren voor het eerst een behandeling.

Natuurlijk is er eerst gedegen onderzoek met foto's en scans aan vooraf gegaan. Daarop is te zien, dat ik helaas, nou ja... zeg maar... versleten ben. Vooral de tussenwervelschijven zijn versleten. De zooi is ingezakt en zenuwen zitten daardoor wel eens klem... heel pijnlijk. Artrose. En daarbovenop ook nog eens osteoporose. 

Gisteren werd mijn rug dus uitgerekt. Oftewel: er werd ruimte gecreëerd tussen de ruggenwervels. Ik ging op een decompressie-tafel liggen, die de rug heel langzaam en heel subtiel uitrekt. In die houding lig je dan een minuut of twintig, waarna het apparaat weer heel langzaam en subtiel terug gaat. Het deed geen zeer. Ik vond het alleen wel een beetje eng.

Dit is de decompressie-tafel. Hierop word je gefixeerd...


En dan begint het rekken en trekken... 
Hier kun je er veel meer over lezen:

Decompressie therapie

De komende weken onderga ik deze therapie twee keer in de week. Duim je voor me, dat het werkt?

29 comments:

miekequilt said...

Was je bij een chiropractor? Wat heerlijk. Ik heb ook rugklachten maar mijn chiropractor werkt nu niet. Dus ben ik na meer dan 20 jaar bij een fysiotherapeut. Aardige man, maar het schiet niet op. Geef mij mijn chiropractor maar.
Ik wens jou veel succes en sterkte.

Anonymous said...

Ik duim voor je, sterkte. Krijg je nu ook medicijnen bij de osteoporose?

Marjolijn. said...

Succes met de behandeling en op naar een goed resultaat...!!

Firma Fluitekruid said...

Het klinkt inderdaad een beetje eng, dat je ‘uitgerekt’ wordt, maar gelukkig doet het geen pijn.
En het moet vast wel wat verlichting gaan geven, als je meer ruimte tussen je wervels hebt.
Succes, Marlou!

Karel said...

mogge Marlou
zo leren we weer wat vandaag
ik hoop dat het jou langdurig verlossing van de pijn in de rug geeft

geniet de dag

די מריו said...

Dit gaat werken, dat voel ik. Maar duimen wil ik natuurlijk ook nog wel even doen.

Love As always
Dimario

Lutje said...

die mensen weten wel wat ze doen
ik hoop dat het helpt en dat je pijn vlug beter wordt
-Een @->- voor jou.

sjannesblog.com said...

Sterkte. Een beetje verlichting van de klachten zou al prachtig zijn. Ik duim voor je! Rugpijn, ik weet er alles van!

Jacqueline en Ferry said...

Hopelijk gaat het werken met je rug.
Geeft toch beetje verlichting voor jou Marlou.
Je had al tijdje last van rug. Sterkte ermee.
Groetjes J&F.

Bertiebo said...

Ik zal heel hard duimen hoor. Beloofd!

klaproos said...

lieve loutje,
ik hoop toch zó enorm voor je dat het werkt,
want pijn... dat is niet te doen..
ik ga voor je duimen met m'n dikke tenen erbij is dat goed :-)

dikke knuffel
xxx

nicole orriens said...

Dat klinkt mij ook wel spannend in de oren, maar als het werkt vind ik het wel een mooie methode. Wat vervelend dat je simpelweg versleten kunt raken eigenlijk...

Sjoerd said...

Ik hoop dat het je niet helemaal uit elkaar trekt, ik zou daar over dromen, en dat is wat ik normaal nooit doe.

Nietzomaarzooo said...

Mijn vader kreeg dat ook ooit 40 jaar terug. Uitgerekt worden. Maar decompressie klinkt wat milder. Goed te horen dat het geen pijn doet. Het middel moet niet erger zijn dan de kwaal tenslotte. Sterkte!

Karel said...

ha die Marlou
ik heb het eens grofweg op googlemaps uitgerekend , ik reed met die gozers een dikke 15000 km :)
ja een belevenis hoor

groetjes

Jelle Droeviger said...

Goed idee, Marlou, om een Chiropractor er iets aan te laten doen.
Kost wel wat, want het zal wel niet vergoed worden, maar pijn is vervelend, en is er altijd.
Het gaat lukken om er vanaf te komen, vermoed ik.
Oprekken, die hap.!
.
Jelle Droeviger.

John said...

Ik hoop voor je dat het allemaal goedkomt met je rug, Marlou.

Edward McDunn said...

Gossie, dat is helemaal niet leuk Marlou, ik hoop van harte dat je er baat bij hebt, en natuurlijk zal ik voor je duimen hoor!

Ferrara said...

Oef. Niet voor niets dat je twee keer in de week gaat. Hopelijk ervaar je snel resultaat.

Jan K. alias Afanja said...

Ik zal zeker voor je duimen, Marlou. Hopelijk huppel je over een tijdje weer fris en vrolijk door stad en land.

Ria said...

Ik duim!!!

Sjaantje said...

Ik ben heel benieuwd naar de resultaten en hoe lang je daar dan plezier van gaat hebben.
Het is inderdaad een lastig en complex probleem waar je niet zo 1 2 3 vanaf komt. En je rug voel en gebruik je overal bij. Sterkte.

Rebbeltje ★ said...

Hoi Marlou
Hoop zo dat het voor je gaat werken en je verlichting krijgt van de rugpijn.
Dacht dat die nog niet open mochten maar die van jou dus wel.
Sterkte en beterschap
Groetjes

Mormorsweb.blogspot.com said...

Ik zal zeker voor je duimen. Ik hoop dat de behandelingen gaan werken.

Marthy said...

Ik heb heel wat rugklachten gehad maar hier had ik nog nooit van gehoord. Zo nieuwsgierig of het helpt.

Mirjam Kakelbont said...

Lieve Loutje,
Wat spijt me te lezen dat je zoveel narigheid hebt van je rug. Pijn vreet energie.
Ik voel aan mijn duimen dat deze therapie voor je werkt en ik duim er nog eens extra op los!
Erover lezen vond ik al eng, laat staan om op de "pijnbank" te gaan liggen. Maar je hebt het moedig doorstaan. Zo kennen we je. Na een behandeling lief zijn voor jezelf, hè?
Dikke, dikke liefs ♥ en beterschap.

Hans said...

Beste Marlou, je weet ik leef en voel met je mee.
De rug, nou ik ben ook een ervaringsdeskundige na 45 jaar.
Het is vaak een beproeving, maar de decompressie therapie kan goed werken.
Ik moest ook vaak gaan hangen bij de fysiotherapeut. Hans

Tine de Jong said...

Had en heb ook al een tijd last van de rug en net onder schouderblad midden wervel. En na vele onderzoeken werd ik dus ook door gewezen naar een chiropractor maar kan er voorlopig niet terecht. Want ze zijn dicht daar er de Britse variant was opgedoken bij de medewerksters en enige patiënten dus is het nu zelfredding met smeren en zelf rekken. Ik had ook zo een massage mat besteld maar dat helpt ook niet echt. Ben er jaren mee aan het tobben want was eens gevallen op een punt van een trapleuning en later ontving ik dan pijn er aan. Fysio hielp ook niet. Merkte geen verschil na 10 keer gaan en ben daar ook mee gestopt. Dus nu ik dit las van jou ben ik wel benieuwd of het helpt want ik ben er ook wel huiverig voor dat er iets verkeerds gebeurd met dat rekken in de rug. Artrose heb ik al heel lang. Slijtage zit daar ook bij dus ja ik hoor graag van jou het resultaat. Groetjes, Tine

Carla S. said...

Ach Marloukie, wat rot voor je.
Gelukkig kunnen ze heel veel tegenwoordig.
Ik hoop dat je niet lang op die pijnbank, die gelukkig geen extra pijn doet, hoeft te liggen. Hebben ze nog iets over wandelen gezegd?
Of dat goed is en mag?
Ik hoop ook dat je goede medicatie tegen osteoporose krijgt, want dat moet gestopt.

Houd moed en blijf vrolijk en gezond!