19/02/2021

Mooie voordeuren in Mokum

Ooit had ik het over een geweldige fotograaf: Thomas Schlijper, die de mooiste foto's op straat maakt... onder andere in Amsterdam (Mokum dus) Je kunt de foto's bewonderen op zijn site: Thomas Schlijper

Neem daar maar eens een keertje de tijd voor. Echt de moeite waard!

Inmiddels heeft hij ook een boekje uitgegeven met foto's van de mooiste voordeuren van Amsterdam. Als stadsfotograaf is hij gaan zwerven en op zoek gegaan naar mooie voordeuren: gekke deuren, deuren met een geschiedenis of hele gewone in de Pijp of drukke studentendeuren. Van alles wat dus.

Toen ik dat boekje zag dacht ik... dat ga ik ook doen. En samen met mijn verloofde ben ik door de stad gaan fietsen en heb inmiddels dus al een hele boel deuren gefotografeerd. Hier een paar uit Amsterdam.

Deze deur vind je op de Kloveniersburgwal. Ik denk, dat-ie mooier is in het voorjaar of in de zomer, maar ja... je moet eens een keer beginnen en nu is wel het juiste moment, denk ik...


Zal even die kabouter wegwerken... leidt zo af! 
Kijk maar eens, wat een mooie boog boven de deur:


En de tweede foto vonden we om de hoek, op de Zwanenburgwal. Lekker blauw en ontzettend rommelig, maar dat mag ik wel... als ze het maar niet op mijn voordeur gaan doen!


Volgende week zal ik een paar voordeuren uit mijn eigen buurtje laten zien. Het is een buurtje van meer dan 100 jaar oud, en sommige deuren ... zijn nét zo oud! 

Met dank aan Thomas voor de inspiratie. We hebben elkaar bijna ontmoet in Tel Aviv, ware het niet, dat Roosje en ik toen allebei bronchitis hadden en helaas de afspraak voorbij moesten laten gaan.

Hier kun je lezen, wat ik een tijd geleden over hem schreef: 

25 comments:

Marjolijn. said...

Een leuke nieuwe hobby in coronatijd...!
Ik hoop dat je veel bijzondere deuren tegenkomt...!!

Karel said...

mogge Marlou
die maakt zeker mooie foto's , en in een stad als Amsterdam of Haarlem kan ook jij je prima uitleven
heb je nog die kleurtjes op de hakken na uit Israel , nu in de kast hangen :)
geniet de dag

groetjes

Lutje said...

je bent echt een lezer, ik heb dat niet,
maar wat je doet is wel echt leuk
-Een @->- voor jou.

די מריו said...

Jammer dat de afspraak niet doorging. Misschien hem opnieuw eens bereiken voor een nieuwe afspraak. Ik vind die serie met mooie vrouwen toch beter dan mooie voordeuren, maar dat is persoonlijk denk ik ;-)

Love as always
Dimario

Bertiebo said...

Ha ik ken verschillende mensen die deuren fotograferen. Ik doe het zelf ook. Heb een flinke verzameling op Pinterest. Bij mij gaat het niet alleen om mooie deuren. Die ook, maar ook echt lelijke. Dat boek wil ik zien

Sjoerd said...

Een leuk idee om te gaan doen. Ik zal eens even op zijn site gaan kijken.

Nietzomaarzooo said...

Mooie nieuwe interesse. Toen ik nog wel eens collecteerde voor een Goed Doel deur aan deur, kwam ik ook veel exemplaren tegen. Maar veel dezelfde, maar meer in wat voor staat ze waren was voor mij interessant.
Laat staan wat er achter die gesloten deuren speelt. Fijn weekend.

klaproos said...

Leuk loutje, ik heb lang deurkloppers gefotografeerd,
op de logeerkamer hangen er nog een paar :-)

en wie is toch die mooie man in black :-)

xxx

nicole orriens said...

Ik vind de deur met 'die kabouter' ook erg leuk : ) Wat een superleuke hobby om te hebben, zo deuren fotograferen. En ze zijn ook echt prachtig!

John said...

Er zijn heel wat mooie deuren te vinden in de werled. Mooie ramen ook trouwens. Erg leuk dit.

Karel said...

fijn weekend gewenst

Edward McDunn said...

Thomas maakt mooie foto's hoor, een heel fraai onderwerp, wat zou er in de loop der jaren allemaal achter die deuren aan vreugde en verdriet hebben plaatsgevonden?

Rebbeltje ★ said...

Zo maakt dochter foto's van alles waar ze een gezicht in zien...2 ogen neus en mond...
Dat kan ook vanalles zijn een kast met knoppen of zo...
Leuke bezigheid en je leert wel goed kijken.
Groetjes en fijn weekend

Tine de Jong said...

Weer een heel mooi idee om met een wandeling mooie deuren te fotograferen.
Wellicht zien we dan misschien eens een boek van jou maar dan uit je woonplaats.
Want daar zijn vast ook hele mooie te vinden.
Wens jullie veel plezier en fijn zonnig weekend.

Jelle Droeviger said...

Ja, mooi, die voordeuren.
Ze hebben allemaal verhalen te vertellen, die we mogelijk ooit eens gaan vernemen.
Ik zag een tijd geleden in Amsterdam, op een deur, bij de bellen, een briefje met de tekst:

BEL IS DEFEKT.
KLOPPEN ALSJEBLIEFT.
ALS DIT BRIEFJE IS WEGGEWAAID, BEL DAN BIJ DE BUREN AAN.

Over die tekst ben ik nog steeds aan het nadenken...
.
Jelle Droeviger.

sjannesblog.com said...

Daar is een leuke verzameling van te maken. Ik ga ook inspiratie opdoen met dat boek.

Jan K. alias Afanja said...

Leuk onderwerp, zeker in een oude stad valt daar veel mee te doen. In mijn buurt, een nieuwbouwwijk uit de jaren 70, hoef ik dat niet te doen.
Thomas Schlijper volg ik al heel lang via Twitter.
Maak er een mooi weekend van!

Ferrara said...

Leuk onderwerp. Je gaat het nog druk krijgen.

Hans said...

Als je er oog voor hebt kom je de mooiste deuren, gevels en nog meer bouwstijlen tegen.
Vooral de oudere stijl is een streling voor het oog. Hans

Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

pourquoi pas ??? said...

Wat zo leuk is aan de blogs is dat je dan opeens anders naar dingen gaat kijken. Opeens ga je op voordeuren of gevels letten. Zo leuk is dat. Bertiebo heeft er ook een handje van om mensen te inspireren. liefs en fijn weekend met je verloofde.

Sjaantje said...

Leuk is dat hè. Tot irritatie van mijn gezin heb ik daar ook een handje van. Dan zijn ze me kwijt omdat ik een aantal meters terug nog een deur sta te fotograferen...

Mormorsweb.blogspot.com said...

Leuk idee, een mensch moet toch iets leuks doen in deze tijd. Enne, ik wil jou in die outfit uit 2014 ook wel even zien. Chique, n'est pas?!

miekequilt said...

Dat lijkt me een mooi boek. Ik maak ook altijd foto’s van deuren. Maar dan vooral van blauwe deuren. Ben benieuwd naar de deuren uit je buurtje. Dat is het voordeel van Haarlem, wij hebben hier alleen maar ( vooral saaie) nieuwe deuren.

Marthy said...

Die foto van de deur met dat meisje in de rode jas vind ik tof!

Jacqueline en Ferry said...

Leuk eens te weten hoeveel soorten deuren zijn. Je weet waar te vinden. Leuke foto's geworden van deze mooie deuren. Foto met rode jas staat goed erbij. Fijne dag. Groetjes J&F.