17/02/2021

Witte ballonnen

Eergisteren moest ik naar de rugkliniek en omdat de fietspaden nog steeds nogal glad waren én omdat het zeek van de regen ben ik met de bus naar Heemstede gegaan.

Halte Kerkstraat. Ik stap uit en heb nog meer dan 10 minuten voor de afspraak bij de kliniek. Ik schuil even in het bushokje, ook om mijn handschoenen aan te doen.

Aan de overkant staat een kerk. De heilige Bavo of zoiets: katholiek, denk ik...

De klokken luiden. Het zijn niet de vrolijke klokken van een bruiloft. Nee... het zijn de droevige klokken: de tenor en de bas, de lagere tonen dus. Dan weet ik al hoe laat het is, want iemand heeft me ooit geleerd, dat dat de begrafenisklokken zijn. 

Op het plein vóór de kerk zie ik een grote witte rouw-limousine met gigantisch veel witte bloemstukken er in.

Rondom staan ongeveer 30 mensen, allemaal in het wit. En ieder van hen heeft zeker 10 witte ballonnen bij zich.

Terwijl de witte kist uit de limousine wordt getild laten de mensen allemaal de koorden van de witte ballonnen los en daar gaan ze. Zoiets als dit, maar dan met donkere wolken erboven:


300 witte ballonnen door de druilerige regen... hoger en hoger. Dacht dat dat niet meer mocht, maar ik ben er toch ontroerd van en kom bijna te laat bij de kliniek. 

Zo wil ik het over 30 jaar ook. Ik zeg het maar alvast. Maar niet katholiek hoor!!

En ook geen dure kist. Doe dit maar: 


En dan wel gezellig beschilderen... met veel kleurtjes! 
Ohja, doe maar geen ballonnen (is niet zo goed voor het milieu!)

21 comments:

Anonymous said...

Jammer van de ballonen. Ik heb helemaal geen idee van de klokken. Ik hoor ze af en toe in de verte.
Handig zulke goedkope kisten van ikea, maar ik denk dat een katoenen of linnen doek beter is voor het milieu. 🙄

Sterkte met je rug. Hopelijk niet al te erg.

Marjolijn. said...

Je hebt gelijk wat het luiden van de klokken, als de kerk tenminste tenminste al die verschillende klokken bezit. Dat is niet altijd.
Hopelijk zijn het milieu-vriendelijke ballonnen, dan kan het natuurlijk wel.
Ze zijn duur, maar bestaan wel...!!

Lutje said...

ik denk ook dat als je daar staat, dat dat raakt, maar het was wel mooi om te zien.
Je kan je begrafenis zo regelen, de mijne is ook al heel lang klaar....

Karel said...

mogge Marlou
mijn 1ste gedachte waren die rot ballonnen die in de natuur terecht komen , en was blij te lezen dat ik niet de enige ben :)
ja op zo'n moment sta je ff stil bij de dood en die van ons zelf komt ook een keer , maar dan hoor je de klokken niet meer :)
geniet de dag
groetjes , Karel

Bertiebo said...

Ja jammer van die ballonnen, maar dat kan echt niet meer. Ik heb een paar dingen opgeschreven, voor als. O.a. dat ze een goedkope kist moeten doen en leuk laten beschilderen door de kleinkinderen

klaproos said...

Nee loutje, die balonnen
Zouden niet meer mogen,
Wat je daar van ellende mee ziet,

Maar jouw gevoel kan ik me hiet
Wel heel goed voorstellen
30 jaar... ik hou je der an 😘❤

Jan K. alias Afanja said...

Ik krijg er wat dubbele gevoelens bij.
Ik denk dat het er erg stijlvol uitgezien moet hebben. Maar o, wat is het jammer dat die ballonnen weer ergens in de natuur eindigen ... ;-(

Happy Earl Grey said...

Droevig in meerdere opzichten, maar ik glimlach bij het laatste plaatje. Zou toch idee zijn ...

די מריו said...

een dure kist hoeft van mij ook niet. En ballonnen mogen tegen die tijd niet alleen meer, ik denk dat ze dan niet meer bestaan.

Love As always
Dimario

Edward McDunn said...

Ik kan mij voorstellen dat het indrukwekkend was om te zien Marlou, maar bij die ballonnen heb toch mijn twijfels.
Zo'n kist van IKEA, is niet duur, maar je zult hem zelf in elkaar moeten zetten, lastig met een Chinese handleiding hoor.

Nietzomaarzooo said...

Ja, ontroerend. Zowel de klokken als de ballonnen (ook al zijn die kennelijk fout fout fout). Hoop dat het goed ging bij de rugkliniek.

Rebbeltje ★ said...

Hoi Marlou
Heb jij rugklachten ?
Ja mooi zal het zijn maar waarvoor doen ze dat dan...om hem/haar te begeleiden naar boven?
Vind het maar een poppenkast...zoals ook de limo
Maar goed eenieder mag eigen keuzes maken.
Groetjes

Ferrara said...

Indrukwekkend zal het zeker zijn geweest, vooral ook met de klokken. Als het de Kathedrale Basiliek Sint Bavo is, is het ook nog eens een prachtige kerk. De ballonnen zijn aanvechtbaar, beetje begrafenisondernemer hoort dat te weten.

Sjoerd said...

Die ballonnen hoeven voor mij ook echt niet. Dan blijf ik gewoon nog wel even leven.

Mormorsweb.blogspot.com said...

Hola, kun je echt ergens een kist bestellen bij Ikea?
Ik word altijd triest bij het horen van de begrafenisklokken. Liep als kind achter de kist van mijn vader. En die klokken maar bimmelen...

miekequilt said...

Ik vond je verhaal indrukwekkend. Natuurlijk zijn ballonnen niet handig, maar als symbool vind ik ze hier toch mooi.

Jelle Droeviger said...

Ja, mooi.
En van de doden niets dan goeds.
Het is , en noodzakelijk om zo nu en dan even de vergankelijkheid te zien.
Maar daarna wél weer moedig voorwaarts.
.
Jelle Droeviger.

Hans said...

Sterven is onontkoombaar iets, we worden er mee geboren.
Helaas als je samen leeft, deelt en huilt blijft het het grootste gemis in een leven. Wist niet da IKEA ook kisten verkocht, ik wil er ook een.
Ga ik die van te voren in elkaar zetten. Hans

@ Henry heeft gelijk.
Ik deed ook toezicht van de gemeente in de wijk, zei men ook wel eens van die dingen.

John said...

Het mag zeker niet meer. Ze zijn slecht voor het milieu en de vogels en dieren.

Sjaantje said...

Ik ken veel mensen die zeggen 'doe mij maar een goedkope kist'.
Maar dan de ham-vraag: waar koop je die? Dat houdt de business namelijk angstvallig goed verborgen. Ik ben er al regelmatig ingedoken (niet in de kist zelf natuurlijk), maar stuit op een muur van wazigheid.
Daar zit nu precies de handel, want wanneer je hem echt nodig hebt is er meestal niet zoveel tijd voor gedegen onderzoek en koopt men iets dat de uitvaartonderneming aanbiedt. Uit zo'n plaatjesboek, waar ook de prijzen zijn weg gelaten...

Firma Fluitekruid said...

Hebben ze nou zelfs al grafkisten bij Ikea?
Wel een goed idee, om nabestaanden die kist dan te laten beschilderen.