03/02/2021

Waarom krijgen we stress van thuiszitten?

Iemand zei laatst dat het ommetje eigenlijk iets voor oude wijffies is.

Nou... echt niet! Het is goed voor jong en oud en een methode om de stress uit je lijf te krijgen. Een eenvoudige methode, die niet veel tijd kost en helemaal geen geld. Een ommetje verhoogt de weerstand. We krijgen angst en somberheid beter onder controle. 

Ja... eigenlijk is er maar één iemand die precies kan uitleggen hoe dat zit. En daarom laat ik hem nu aan het woord. Erik Scherder, je snapt meteen waar hij het over heeft:


Hij kan begrijpelijk uitleggen, waarom matig intensief bewegen zo goed voor de hersenen is. Het traplopen, het doorlopen, het fietsen. Allemaal goed voor de harses!
Ik vind het een ontzettend interessant filmpje. Vooral ook, nu ik iets meer weet over de "amandelkern".

En nou geen kwaad woord meer over het ommetje. Hup! Naar buiten jij!



27 comments:

Marjolijn. said...

Bewegen is natuurlijk altijd goed....!!

Bertiebo said...

Hoe bestaat het? Ook mijn blogje van vandaag gaat een beetje over het ommetje.

Anonymous said...

Bewegen is altijd goed, maar wel naar vermogen van je lichaam.

Karel said...

mogge Marlou
jij en die wijze man hebben gelijk
groetjes , Karel

miekequilt said...

Ja, ik ga zo weer!!

klaproos said...

:-)

ik ben al weg :-)

heerlijk dat buiten zijn loutje,
je weet dat wij dat vaak zijn hé, en stress... dát kennen we niet :-)

xxx

די מריו said...

Mensen weten niet eens soms dat zijzelf stress hebben (of veroorzaken) Niet alleen bij hun medebewoners qua mensen maar ook qua dieren. Er is niet voor niets een product op de markt wat de Amygdala bij katten tot rust brengt zodat ze minder stress hebben. Nee hoor, als je juist niet oud wil lijken, maar wel oud wil worden zal je moeten bewegen, het liefst buiten.

Love As Always
Di Mario

Jan K. alias Afanja said...

Ik al jarenlang over de hele dag meerdere ommetjes. Daar heb ik de professor niet voor nodig. :-)

Jelle Droeviger said...

Ja, zo een ommetje dat is aan mij wel besteed, Marlou.
Elke dag, ongeveer anderhalve kilometer, twintig minuten, tezamen met mijn stokoude moeder, hier op Terschelling.
En daarna aan de koffie, en even jouw blog bekijken, en wat puzzelen.
Corona probeerde hier binnen te komen, maar we hebben haar weggestuurd.
.
Jelle Droeviger.

pourquoi pas ??? said...

Ik hou van Erik. Die komt niet met van die onmogelijke opdrachten waar je vreselijk tegenop ziet. En 10 keer de trappen op naar de zolder is ook bewegen en dat doe ik zeker iedere dag.
liefs en laat lekker lullen al die anderen die negatief zijn

Sjoerd said...

Ik heb geen tijd vandaag, ik ga even een ommetje maken...

Rebbeltje ★ said...

Ha Marlou daar wacht ik nog even mee want het regent buiten haha
Dus jij het museum in en genieten...
Tja die moeten ook wat als ze op slot zijn dus komen ze uit de schilderijen grijnzzzz
Wat een kunstenaars die dat zo maken...groetjes

Edward McDunn said...

Helemaal waar hoor Marlou!
Een dagelijks ommetje is hartstikke goed voor je harses.

John said...

Ja, mij hoef je niet te overtuigen, Marlou :)

Nietzomaarzooo said...

Net terug, zeiknat, maar jas is van binnen droog, schoenen ook, dus macht kein flaus aus. Heb Ommetje ook op mijn telefoon staan, maar doe het vooral omdat ik uit ervaring weet dat het even je hoofd verzet. Al is het maar 20 minuten.

Karel said...

ha die Marlou
toen reden we veel op de schaats
en hadden geen last van de kou
ik heb toen mijn ouders er niet meer waren en er werd opgeruimd , ook al onze medailles en speldjes van de tochten weg gedaan

ik schaats ook al jaren niet meer , alle schaatsen gegeven aan de schaatsclub van de Vechtse banen

nostalgische groet

sjannesblog.com said...

Leuk om het belang van bewegen eens zo duidelijk uitgelegd te krijgen. Dank en we blijven doorlopen!

Mirjam Kakelbont said...

Erik Scherder vind ik een fantastische man. Hij is een begaafd neuropsycholoog en weet alles simpel uit te leggen. Dat vind ik dubbel knap. Lopen iets voor oude mensen? Dan dank ik maar: sommige mensen moeten gewoon nog heel veel leren. Wij kunnen ze een eindje op weg helpen of niet. Wat zij willen (-:
*We zullen dóórgaan*
Dag dag lieve Loutje,
dikke liefs ♥

Ferrara said...

Vandaag alleen even naar de postbus gewandeld, daarna kwam het regenwater met een flinke hoeveelheid uit de lucht vallen en ben ik binnen gebleven.

Eileen said...

Oh oh oh wat is die Scherder een lekker ding

Hilly Nicolay said...

Dag Marlou,

Ik heb vanmiddag een ommetje gemaakt:)
In de regen dat dan wel weer, maar och het komt niet verder dan het vel zeggen ze hier:)

Fijne avond en groetjes,
Hilly

Mormorsweb.blogspot.com said...

Ik heb twee keer de hele oprit en de stoep sneeuwvrij moeten maken. Er is hier een berg sneeuw gevallen. Dat geeft een hoop beweging, denk je ook niet?!

Terrebel said...

Sinds gisteren heb ik krukken! Dus ik kan gaan wandelen met een stuk minder pijn in mijn heup. Maar wandelen om het wandelen is nog steeds niet mijn ding. Liever ga ik naar de bakker voor een croissantje, naar de drogist voor een pakje paracetamol....als ik maar een reden heb. Alleen in een vreemde stad kan ik met plezier urenlang doelloos ronddwalen. Zal wel een stadsmens zijn. ;-)

Hans said...

Naar buiten gaan is altijd gezond en rust geven, ging graag op de fiets naar mijn werk en gek op wandelen.
Nu loop ik therapeutisch buiten, maar buiten is buiten. Hans

Ria said...

Doen we!!

🤸‍♂️🚴‍♀️☕️🏃‍♀️

Mariëtte said...

Wat een goed filmpje Marlou!
Hij is thuis nog enthousiaster dan in de collegezaal !
Ja en lopen is hét ding natuurlijk.
Ik probeer ook zoveel mogelijk.
(Met die 2 kapotte knieën wel een opgave aan het worden helaas.. )

Carla S. said...

Wat leuk Marloukie, die Video van Scheerder, echt om vrolijk van te worden.
Ik beweeg de laatste tijd steeds meer, maar om een uur of 8 half 9 kachel ik dan in.
Geen probleem, ben nu weer wakker.
En wat een leuke foto van jou en je verloofde!