01/02/2021

Het Muizenhuis

Ooit, lieve kijkbuiskindertjes, toen de bibliotheek in Amsterdam nog open was en je er gewoon naar binnen kon om  tussen de boeken te snuffelen, stond daar het Muizenhuis.

Een Muizenhuis?? Ja echt... een enorm groot en schitterend Muizenhuis. Gemaakt door Karina Schaapman. Elk muisje, elk stoeltje, elk boekje, elk dekentje is door Karina gemaakt. In het begin, toen ze het heel moeilijk had (lees ook haar in-trieste boek: "Zonder moeder")  maakte ze piepkleine muisjes van restjes stof... en meubeltjes van flessendoppen en minieme vindseltjes.

Nu ben je natuurlijk nieuwsgierig hoe het Muizenhuis er uit ziet. Ét voilá! Het huis, zoals het in de loop der jaren is gegroeid en in de bibliotheek in Mokum stond: 3 meter hoog, 2 meter breed en meer dan 100 kamertjes. Ook aan de zijkant en aan de achterkant...


Je begint met sinaasappelkistjes te verzamelen en in elk kistje een kamertje te bouwen.
Zo is daar het kamertje waar de was gedaan wordt. Een soort bijkeuken eigenlijk en je ziet meteen de twee hoofdbewoners: Sam en Julia.


Natuurlijk is er ook een wc met echte wc-rollen. Niet gehamsterd hoor!


En er is een tweeling geboren. Moeder Muis heeft de twee net gevoed en brengt ze zo naar vader, want die is goed met luiers. Goeie vader!


Natuurlijk is er ook een muziekkamer, een bibliotheek en diverse slaapkamertjes.
En buiten? Daar zijn wat winkeltjes.
En dat alles gemaakt door Karina Schaapman:


Hier is mijn eigen Muizenhuisboek:


Ik kan het je aanraden. Voor je nieuwe kleinkindje of voor jezelf.
Maar... wel graag kopen bij de plaatselijke boekhandel en svp niet bij Amazon of Bol. Die verdienen genoeg.
We dienen onze plaatselijke boekhandel te steunen...

De boeken:

Het Muizenhuis, Sam en Julia
Groot kijk- en zoekboek
Sam en Julia
Het circus
Het grote feest
De picknick

En zie ook https://www.hetmuizenhuis.nl/

En tot slot... hoe maak je een muis? Nou... dat is geen geheim. Karina laat het je zien. Ik heb er met plezier naar gekeken:



21 comments:

Bertiebo said...

Aan het maken van een muis begin ik wijselijk niet, maar ik heb verschillende keren genoten van het muizenhuis in de OBA. Ook van die bieb trouwens en van het uitzicht boven

די מריו said...

Ik ken dit... S heeft hier al diverse keren naar gekeken, maar ze is nog niet aan het bouwen, maar ik zie het haar nog wel een keer doen.

Love As Always
Di mario

Jacqueline en Ferry said...

Ik had toe via Google gekeken. Ze doet mooie dingen maken zoals muizen. Knap werkje heeft ze gemaakt. En interessant gelezen. Leuke vrouw. Filmpje zegt al genoeg dat ze mooie dingen maken. Prachtig!! Fijne week gewenst. Groetjes J&F.

sjannesblog.com said...

Je komt er niet op uitgekeken, het is zo leuk!

Jan K. alias Afanja said...

Prachtig, Marlou. Ik heb het idee dat ik dat prachtige muizenhuis en die boekjes al eens ergens gezien heb, maar ik kan het niet plaatsen. Maakt ook niet uit, het is in elk geval wel mooi.

Anonymous said...

Heel erg mooi zo muizenhuis. Ook knap werk om zoiets te maken.

Edward McDunn said...

Wat een leuk en lief logje, over het prachtige muizenhuis, daar zal heel wat uurtjes inzitten lijkt mij.

Carla S. said...

Wat leuk Marloukie, ik heb het altijd al willen bekijken.
Was of is er ook niet een museum(pje) van?

Het eerste boek ga ik kopen, nooit bij Bol of andere grootgraaiers, maar bij Ath. of Boekhandel Blokker in H'stede.

Rebbeltje ★ said...

Ha een logje waar ik mijn ogen uitkijk...
Zelf poppen gemaakt en heel veel knuffels gehaakt.
Dat was mijn manier om de dood van mijn zus uit mijn hoofd te krijgen
Door het haken...werd het malen minder en heeft me enorm geholpen.
Wie weet ga ik nog eens muizen maken ;)
Groetjes en fijne week

Ferrara said...

Met plezier gekeken naar het muizenhuis en naar de video.

John said...

Wat ontzettend leuk, Marlou. Ik ken het helemaal niet en dit zou toch landelijke bekendheid moeten hebben vind ik.

Mirjam Kakelbont said...

Lieve Lou-Lou,
Ik heb er met open mond naar zitten kijken, zo mooi vind ik het. Die ingerichte kamertjes. De Brillo in de keuken (-: Mamma muis met de tweeling. Alles klopt tot in de detail. Gemaakt door een oprecht in muizen geïnspireerd muizenmens eh...mensenmuis.
Zo breidde ik altijd truien. Kasten vol truien. En na de brand nooit meer terug gezien. M'n hele dijkhuisje werd door een schoonmaakbedrijf leeggehaald en gereinigd. De truien zullen wel gekrompen zijn. Het is al zo lang geleden. Dingen gaan zoals ze gaan...
Leuke blog! Ik heb er echt de tijd voor genomen en van genoten!
Dikke liefs ♥

Karel said...

ha die Marlou
ik ben jarig zodra ik in de ochtend wakker wordt , dus elke dag 😁
maar vandaag dus volgens de kalender hihi , dank je voor de felicitatie

ja dat boekje is er gelukkig nog na al die jaren , jij kent het zelf , indrukwekkend om te kijken en te lezen

jij maakt maar muizen , k puzzel wel
het is een waar kunstwerk wat je hebt laten zien

groetjes , Karel

Sjoerd said...

Wat een schitterend mooi huis hebben die muizen, bijna een flatgebouw met inspiratie. Maar hoe hou je zoiets schoon...

Mormorsweb.blogspot.com said...

Als ik zo iets zie dan zou ik het graag na-maken. Maar helaas, dan verdiep ik me in een boek, of ik ga breien, of iets heel anders. Maar wat is het leuk!

Hans said...

Goede avond Marlou,

Wat een prachtig Muizenhuis is dat zeg, echt om in te verdrinken.
Net al een tijd je op de foto's zitten kijken en onder de indruk van het resultaat. Hans
Ot. Je verzoekje ligt op het logBankje voor de volgende show.
Zal op mijn beste Frans de tekst gaan oefenen.
De shows staan allemaal op: http://logbankje.nl

klaproos said...

fantastisch hoe hebben ze het voor elkaar gekregen loutje,
wat een prachtig kijkhuis,
ik ben er weg van :-)
ik ken wel iemand die erg goed kan vilten..... super deluxe, wie weet ook muisjes,
ik ga het eens aan de kaak stellen..

slaap lekker
xxx

Ria said...

🤗👍🙋‍♀️

Nicole Orriëns said...

Ik vind het echt prachtig! Wat een oog voor detail ook. Ik heb het boek een keer geleend in de bibliotheek en was helemaal onder de indruk. Wat leuk dat het in de bibliotheek staat!

miekequilt said...

Het is zeker een heel leuk boek. Kleinzoon Justin is een groot fan en hij kreeg allebei de muizen waar hij erg blij mee is.

mrs H. te B. said...

Toen het eerste boek uitkwam, en eerder al: toen ze het huis begon te bouwen, was er veel publiciteit voor. En het huis "reisde" ook door de provincies, voordat het zijn plaats in de OBA kreeg (toen was het huis nog veel kleiner...). Ik zag het huis een keer bij een boekhandel in Utrecht staan, en bij de woning van mw. Schaapman voor het raam in A'dam. En toen het boek uitkwam, móest ik het natuurlijk kopen (of voor mijn verjaardag krijgen, zoiets....). Ook was ik een keer bij een lezing van haar over het bouwen van een Muizenhuis, ZO leuk!
Karina Schaapman kende ik inderdaad van haar boek "zonder moeder", en van de "rel" destijds rond Rob Oudkerk (Of hoe heette die PvdA-politicus ook weer, die het "normaal" vond om prostituees te bezoeken...?)