12/02/2021

Een beetje mediteren

Eerlijk gezegd ben ik niet zo goed in het mediteren.

Ik zou het wel willen: gewoon even een kwartiertje gaan zitten met beide voeten op de grond en een beetje ZEN voor je uit zitten kijken. Zoiets...

Maar ik ben er niet goed in.

Mijn gedachten zwerven van links naar rechts en van boven naar onder en soms zelfs nog diagonaal... 

Niet dat ik dat erg vind. Wel nee. Maar ik wil het wonder van het echte mediteren wel eens meemaken. Daarom zette ik een app op mijn mobieltje: Petit Bambou. Ik viel vooral op het plaatje. Kijk maar: 

Een beetje rimpelig monnikje uit... Tibet? Zo'n vriendelijk baasje, dat ervoor gaat zitten. Het vraagt: doe je mee? Je wordt er lekker rustig van.


De app kost helemaal niks en daar houd ik toevallig ook van. Dus... ik ben het gaan uitproberen. 
En ja... ik vind het prettig. Je kunt een stille meditatie doen, maar ook een geleide. En juist dat laatste is voor mij niet zo gek. Vertel mij maar hoe ik moet ademen en stilzitten en waar ik wat moet voelen. Heerlijk.
Mooie stem, een beetje Vlaams, denk ik.

Nou ja... als je zin hebt... probeer het dan maar eens. Misschien is het iets voor jou. En misschien juist helemaal niet. 
Maakt niet uit.

Even rust is sowieso altijd wel goed. Niet jachten en jagen. Precies, waar het virus bijna ieder van ons van heeft overtuigd. 
Zennnnn




24 comments:

די מריו said...

Misschien moet ik dat toch eens gaan doen, want het is zo druk om me heen de laatste tijd.

Love as Always
Di mario

Lutje said...

ik heb dat eens ooit gedaan, ik zat op de zetel en viel in slaap....
ik heb andere dingen nodig om zen te zijn
-Een @->- voor jou.

sjannesblog.com said...

Ik moet er weer eens tijd voor gaan vinden in mijn 'vreselijke drukke bestaan'. Ik ga de app in ieder geval bekijken.

Karel said...

mogge Marlou
ik heb geen app of aap nodig , ik kan zo rustig zitten en ben als het ware weg van de wereld
ik houd enorm van stilte en rust
geniet de dag

Jacqueline en Ferry said...

Echt voor jullie om te doen. Ik heb daar geen geduld voor. Nooit gedaan. Ik kan niet eens benen vouwen. Laat staan. In deze tijd is voor jullie goed te doen. Ik kom je fijne weekend wensen.

nicole orriens said...

Ik gebruik nu altijd Headspace maar dat Bamboe mannetje heb ik ook gedownload vanwege het leuke plaatje. Toch eens proberen!

klaproos said...

zennnnnnnn, loutje... ik denk dat jij tijdens je wandeling al mediteert "=_

xxx

Jelle Droeviger said...

Ja, mediteren. Het is fijn als het je helpt om je te concentreren op het NU, en het jou dus leert om alle afleidingen te negeren.
Ik probeerde het wel eens, maar al gauw was ik de afstand naar de maan uit aan het rekenen zoals die is in januari en juli, en ook probeerde ik te begrijpen wat het verschil is tussen een micrometer en een nanometer, en waarom de meeste bananen krom zijn.
Ik ga jouw aanrader, Petit Bambou, tóch nog even bekijken...
.
Jelle Droeviger.

Sjoerd said...

Schilderen, kleuren, creatief bezig zijn, daar wordt ik momenteel Zen van.

pourquoi pas ??? said...

Fauteuil voor schuifpui, tafeltje erbij om koffiekopje neer te zetten en kijken in de tuin.liefs

Karel said...

klopt Marlou
ik weet niet of ik zen ken , maar ontspannen en de rust genieten dat ken ik
fijne wandeling

Jan K. alias Afanja said...

Ik ben erg tevreden over Headspace. Dat kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Dat is het mooie van internet, je kunt te kust en te keur, voor elk wat wils. :-)
Maak er een mooi winters weekend van, Marlou.

Tine de Jong said...

Zo af en toe mediteer ik ook om rust en ruimte te creëren in lichaam en geest en dat helpt soms op drukke dagen die ik dan had ontvangen. Had er al eens over geschreven op blog. Wens je tevens mooie maar gezellige rustmomenten in weekend vast. En mocht jij er wat aan doen dan ook vast fijne Valentijnsdag. Voor ons is het dit wel elke dag en zo een speciale dag hoeft niet voor ons. Lieve groetjes, Tine

John said...

Ik mediteer elke dag. HEt is heerlijk. Het geeft rust. Het heelt. Ik zou niet meer zonder willen.

Edward McDunn said...

Daar heb ik mij nooit zo mee bezig gehouden Marlou, blijven doen als je je er goed bij voelt hoor.

Anonymous said...

Jij/jullie zingt/zingen toch? Dat is ook een soort van meditatie. 😉

Rebbeltje ★ said...

Ha jij helemaal zenn...
Van dat jachtig en jagen ben ik helemaal niet dus neem mijn rust regelmatig, maar dan op een andere manier ;)
Fijn weekend

Marjolijn. said...

Ook zonder app heel goed te doen iedere dag een moment voor jezelf...!
Fijn weekend.

Hans said...

Ik vind rust momenten wel fijn, maar mediteren is een groot woord.
Wandelen vind ik wel een moment van bezinning. Hans

Ferrara said...

Ik kan mijn uitknop redelijk goed vinden.

MelodyK said...

haha ik kan het ook niet hoor ... maar dat snoetje van dat monnikje, je zou het toch alleen daarvoor al extra proberen

Sjaantje said...

Mmmmm misschien 'moet' ik deze eens proberen. Ik heb dezelfde handicap als jij. Mijn gedachten slaan altijd op hol. Ben te onrustig...

Terrebel said...

Heb gelukkig geen appje daarvoor nodig. En mijn gedachten en emoties? Die mogen er gewoon zijn! Had er in het begin ook moeite mee want ik had steeds de neiging om dan ook iets te gaan doen met die gedachten en gevoelens. Maar dat hoeft dus helemaal niet, leerde ik later.

Veel plezier met de rust.

Mirjam Kakelbont said...

Een halfjaar lang heb ik dagelijks gemediteerd. Onder begeleiding, het was een heel programma. Het is nooit iets tussen ons geworden. Ik kreeg jeuk onder mijn voet, of was in gedachten een boodschappenlijstje aan het maken...Niets in mij is zen. Ik heb me erbij neergelegd en het deed helemaal geen zeer.
Voor dat snoetje van die monnik zou ik bijna vallen (-:
Dag dag Lou-Lou, dikke liefs ♥