11/02/2021

Jan Wolkers

Een echte, toepasselijke Jan Wolkers: 

Ik heb de winter liefgehad.  


I


Ik heb de winter liefgehad
Sneeuw droog als kippenvoer
Of nat als sop.
Mijn vader die met schele hoofdpijn
Als een antenne de dwarreling voorzag.
Als hartenkenner en als nierenproever.
De schijndood van de winterslaap
Doet kikkers in hun modderdoos verstijven.
Zonder geloof loop ik op water
Bij twintig graden vorst,
De waterwezens die mijn voetzolen bekijken
Hebben een fijne dag gehad.
In iedere aardplooi grijnst een glimlach
De tanden bloot of er gestorven was.


II

Ik heb de winter liefgehad.
Rijp wit als tandpasta,
Hagel als grind.
Mijn vader die met helse cokes
Van Nebukadnezars ovens ons verwarmde,
De paardenschroeilucht als een tong van eelt.
De moltondeken van verdoolde sneeuw
Bedekt de levende en dode have.
Griendhout van middeleeuwse speren,
Loop ik spitsroeden als op ijspegels,
Het rode spoor van mijn doorboorde voeten
Geeft raaf en kraai een snelle hap.
De dooi ratelt de weke sneeuw melaats,
In winterbeddengoed versmelt het uitzicht.


III

Ik heb de winter liefgehad.
De adem aan het raam,
De holte in de ijsbloem.
Een stem die zegt, ‘Hij werpt zijn ijs’,
Een driepunter, en dat op wintervoeten.
Het gele wonder van de distelvink
Verbleekt de vlammenwerper van de zon.
De vluchtige en vale vlokkenregen
Verstijft op het behang van bomen.
De hermelijn verschiet van kleur
Uit bloeddorst naar de strot van hazen.
De sneeuw verdooft geluid tot gonzen,
Het knerpen heeft geen afstand die beklijft.
De rijp geeft stijfselbomen helderheid.


23 comments:

Bertiebo said...

Dat is echt heel mooi. En ik ben geen Wolkers-fan. Misschien moet ik dat herzien...

די מריו said...

Schrijven kon hij wel.

Love as always
Di Mario

Lutje said...

het is een mooie tekst...
-Een @->- voor jou.

miekequilt said...

Mijn man is nu heel vreselijk jaloers. Heb jij Jan Wolkers aan de muur hangen?! Hij is een groot fan, heeft al zijn boeken ( veelal gesigneerd) en herleest en herleest ze. En hij is ook fan van zijn kunst. Mooi zoals dat bij jou in één lijst zit.

Karel said...

mogge Marlou
dat heeft ie heel mooi geschreven
geniet de dag

Jacqueline en Ferry said...

Hij kon zeker goede gedichten schrijven. Knap verwoord!
Winterse verhaal heb Jan heel goed geschreven. Tekeningen maakt hij ook mooi!
Fijne dag! Groetjes J&F.

Jelle Droeviger said...

Ja, mooi, je hóórt 't hem zeggen.
Een dichter is eigenlijk gewoon een schrijver.
Eerst opschrijven wat je voelt, een kort verhaaltje dus.
En dan woorden gaan schrappen.
Alleen de essentie overhouden, geen woord teveel dus.
Zorgen voor ritme, en hier en daar wat rijm, of klankrijm.
En dan nog een diepte-laag er in.
Verder iets van verlangen en verwondering er in,
zodat nogmaals lezen onontkoombaar wordt.
.
Jelle Droeviger.

klaproos said...

sneeuw en ijs heeft voor en tegenstanders hé loutje,
de een vervloekt en en de ander fleurt er van op.

soms hang ik ertussenin, als ik weg wil met m'n jongens en het is bijna niet te doen, maar meestal geniet ik énorm van de natuurpracht.
maar nu wil ik voor de diertjes weer even alles weg en eten volop voor ze..

heb het fijn vandaag

* pats* sneeuwbal tegen blogdeurtje gooi,
deruit jij ommetje doen

xxx

Nietzomaarzooo said...

In mijn hoofd hoor ik zijn stem erbij. Mooi gedicht inderdaad. Goede keus voor vandaag.

Sjoerd said...

Veel mensen waren jaloers op deze man omdat het een levenskunstenaar was, en daar ook nog van genoot.

Sjaantje said...

Ik luister zo graag naar zijn stem. Bijzondere man. Van de week luisterde ik een wandel podcast, waarin zijn vrouw geïnterviewd werd en je ook stukjes van hem hoorde. De podcast was te snel afgelopen ;-).

Jan K. alias Afanja said...

Ik kende het niet, Marlou. Wat een mooi gedicht, het is me op het lijf geschreven. :-)

Anonymous said...

Mooi gediht en tekening of ets.

Rebbeltje ★ said...

Ja als de zon schijnt moet je gelijk genieten want kan zo weer weg zijn.
Ben geen fan van die man maar schrijven en schilderen kon hij wel
Groetjes en geniet je dag

Edward McDunn said...

Dat heeft Jan best mooi en knap gedaan hoor.

John said...

Hij wist het goed te brengen, maar mij heeft hij nooit overgehaald om van de winter te houden. Al kan ik goed tegen kou, de sneeuw staat me tegen.

Mormorsweb.blogspot.com said...

Prachtig. Ik heb altijd van Jan Wolkers gehouden. Hij en ik zijn van dezelfde tijd. Die van wintervoeten, ijsbloemen en meer..

Marjolijn. said...

Mooi gedicht van Wolkers...!
Dit kende ik niet, wel verschillende andere.

Hilly Nicolay said...

Een echt mooi wintergedicht Marlou.

Groeten,
Hilly

MelodyK said...

Woordkunstenaars is soorten en maten en hij was er eentje van hè

Hans said...

eigenlijk heeft iedereen wel de winter lief.
Sommige kunnen het zo goed vertolken. Hans

@ zonder bril ben ik ook echt het kippie

Marthy said...

Niet gedacht dat Wolkers dit kon schrijven. Verrassend mooi!

Mirjam Kakelbont said...

"Zonder geloof loop ik op water."
Zelden weten mensen het beter te omschrijven dan Wolkers. Zelfs Mulisch met zijn zelfverklaarde begaafdheid, kwam niet in zijn buurt.
Winters die voorbij zijn, zijn de mooiste winters (-:
Dank voor je warme winterwoorden, Lou-Lou!
Dikke liefs ♥