25/02/2021

Een paar voordeuren in Haarlem

Als Schlijper mooie deuren in Mokum kan fotograferen, dan kan ik mooie deuren in Haarlem doen!

Ik merk alleen wel, dat ik een soort van voorkeur heb voor deuren die er uit zien als onze voordeur van vroeger, van mijn ouderlijk huis. 

Een tralie ervoor en een raam dat je open kunt zetten. Zo zag onze deur er ongeveer uit. De kleur heet "grachtengroen" :


Onze deur was alleen breder en hoger, althans in mijn herinnering.
Eén van de raampjes kon open en zo kon je degene die aangebeld had te woord staan zonder dat die plotseling naar binnen kon flippen.

Mijn buurtje heet het Garenkokerskwartier. Er werden garens gekookt en er werd gebleekt en geweven... Ik vond nog een oude kaart:


Een bedrijvige buurt was het met twee grachtjes en dus... grachtenpandjes aan weerszijden.
Nu zijn er nauwelijks meer bedrijfjes te vinden. 
Gelukkig hebben we nog wel een bakker en een groenteboer. 
En verder wonen er allemaal aardige mensen... 

Kijk maar: met touwtje!! Het kan echt hier!


Soms doet de bel het niet... Nou ja... even kloppen dus:


En hier is een kindje geboren.. Welkom, Wies!


En we sluiten af met mijn eigen voordeur. Inderdaad: grachtengroen en vrij klassiek...
Volgende keer ga ik op zoek naar hele andere kleuren! Een rooie of een blauwe...





22 comments:

Lutje said...

goed bezig, ik zie graag mooie voordeuren, zeker als er mooie handvaten op staan.
-Een @->- voor jou.

Hilly Nicolay said...

Mooi grachtengroen voor een voordeur.

Zie ik daar nu bekende hartjes hangen bij jouw voordeur:)

Fijne dag Marlou!

Karel said...

mogge Marlou
inderdaad er hangen blauwe hartjes achter het raampje van jou deur :)
mooi grachtengroen is niet lelijk
geniet de dag

די מריו said...

Er zijn zoveel voordeuren, maar ik kijk er niet vaak naar. Misschien door jouw log dat ik er vaker naar ga kijken. Ik hou ook wel van de oudere deuren. En een touwtje uit de deur.. Daar hebben de vreemde kostgangers nog eens een keer over gezongen.

Love As always
Dimario

klaproos said...

och wat een prachtig gezicht loutje,
ja mooie deuren daar hou ik van .

die van jou is wel dé lievigste hé :-))))

geniet van vandaag hoor...

xxx

Bertiebo said...

Ik heb echt nog nooit van garenkokers gehoord. Interessant. En ik kan me van vroeger als kind geen enkele deur herinneren. Wij hebben nu in ons huis een vrij nieuwe deur en die kan ik zonder te kijken niet eens omschrijven. De vorige wel, die had veel glas en was niet veilig meer. Onze nieuwe deur is rood.

Anonymous said...

Grachtengroen is wel een mooie kleur. Mooie foto’s.

Edward McDunn said...

Wat leuk Marlou, vooral het touwtje, dat het nog kan hè?
Van garenkokers had ik ook nog nooit gehoord.

Jan K. alias Afanja said...

Ik vind het nu al een hartstikke leuke serie, Marlou.
Als ik je een ongevraagd advies mag geven ... Misschien is het een idee om bij het maken van de foto's af en toe 1 of 2 stappen naar achteren te doen. dan kun je namelijk de z.g. bovenlichten bij die prachtige deuren ook meenemen. Die horen er voor mijn gevoel wel bij, en sommige zijn erg mooi. En ook die zijn allemaal anders.
Afijn, zie maar ... ik blijf er hoe dan ook wel van genieten. :-)

Sjoerd said...

Mooie serie deuren, de mijne is Gelders Blauw...

John said...

Mooie deuren, Marlou. Wij hebben een groene deur. Past mooi bij de rest.

Jelle Droeviger said...

Ja, mooi, al die verschillende deuren.
Zouden die deuren iets zeggen over de mensen die zich er achter veilig wanen.?
Zelf val ik vaak met deur in huis.
Daar moet ik iets aan gaan doen.
.
Jelle Droeviger.

Ferrara said...

Toen je de vraag over de schoorsteen lanceerde ben ik op zoek gegaan en heb toen een en ander gelezen over garenkokers enz. de zoektocht beantwoordde je vraag niet.
Mooi hoor deuren. Ik zei het al je gaat het druk krijgen. Alleen in traliewerk en raampjes is al de nodige variatie.

Rebbeltje ★ said...

Aha je was druk met voordeuren op de kiek te zetten...leuk hoor en zo zie je nog eens wat.
Van nieuwe mensjes en hartjes mensen ;)
Groetjes

sjannesblog.com said...

Leuke serie!

Mirjam Kakelbont said...

Stuk voor stuk prachtige voordeuren. Bij boerderijen hier zie je er ook plenty. Ook ik heb een voorliefde voor jouw soort deur, al heb ik alleen achter ordinaire gewoond (-: Slim van de mensen om er een raam en ijzer in aan te brengen. Veel beter dan zo'n kettinkje aan de binnenkant. Het oog wil ook wat!
Toen ik in Rotterdam woonde, voelde dat als een dorp in een stad. Gek genoeg kende ik in onze straat meer mensen dan nu in ons dorp.
Dag lieverd, alweer zo'n leuk blog.

miekequilt said...

Wat een mooie deuren. Een serie naar mijn hart. Dus ga maar lekker door.

Marjolijn. said...

Mooi dat grachtengroen...!
De mijne is woningstichting groen.... saai...!

Mormorsweb.blogspot.com said...

Ik vind dat grachtengroen zo prachtig. Echt Hollands.

Hans said...

In Haarlem kun je met de deur in huis vallen.
mooi de variatie in deuren en mensen die er achter wonen, dat maakt het leven zo bijzonder.
Ook in Haarlem is veel oudere industrie verdwenen, de herinneringen blijven. Hans

Carla S. said...

Mooi hoor die deuren.
De mijne voldoet ook aan jouw voorkeuren en Xandra Mizée aan de Leidsevaart heeft haar voordeur prachtig rood geschilderd en dat heeft volgers gehad.

Nicole Orriëns said...

Ik houd ook erg van dit type sfeervolle voordeur. Wij hebben zelf een hele suffe voordeur helaas, maar dat kan ook niet anders, omdat het anders erg donker zou zijn in onze gang.