23/02/2022

De Koepel (3)

Toen de Koepel als strafgevangenis gesloten werd is er een enorme verbouwing begonnen: echt gigantisch!! Een complete metamorfose, van binnen dan...

In het midden is een enorm gat gegraven en daar zijn nu 6 bioscoopzalen in gebouwd. In één woord: schitterend. 


Dit is de entree van de bioscoop: 


Ik ging donderdags alvast twee kaartjes halen, omdat het me via de website nog niet gelukt was. Dus dan maar op de fiets. Het zonnetje scheen gedurende dat kleine kwartiertje dat ik er naar toe fietste. En eenmaal binnen heb ik heel wat foto's gemaakt. Ik was erg onder de indruk, vooral ook omdat het hele gebouw een enorme transformatie is ondergaan en er heel veel oorspronkelijke details bewaard zijn gebleven.


Ik kon lekker rondzwerven, niemand die me aansprak zo van: wat doet u hier?!


Er wordt nog volop geschilderd en gebouwd, maar het meeste is klaar.



Kantoor in een cel!

In de foyer van de bioscoop staat een kopie van een balie uit een bankgebouw in London. Uit datzelfde gebouw zijn de lampen "gepikt" (=nagemaakt)


Toen wij hier zaterdagavond waren was het lekker druk met allemaal filmliefhebbers, die ook nieuwsgierig waren naar het resultaat van de verbouwing.

Maar goed... ik heb dus donderdagmiddag mijn kaartjes voor de film gekocht en wilde er weer uit. En toen... verdwaalde ik! Ik wist de uitgang niet meer te vinden. Ik zat gevangen... Help!!



Gelukkig wist deze schilder de weg en kon ik weer lekker naar buiten de frisse lucht in, op de fiets!
Ik keek nog even om en maakte deze foto van De Koepel in Haarlem:




15 comments:

Anonymous said...

Haha, ik zie het helemaal voor me. Marlou zit vast in de gevangenisbioscoop. Het is dat er op dat moment geen film werd vertoond, anders had je daar nog uren kunnen genieten. Het lijkt mooi opgeknapt.

Ferrara said...

De Koepel gaat op ons nog te bezoeken lijstje. Wat hebben ze dat mooi aangepakt. Weer een gebouw dat bewaard is gebleven.

די מריו said...

Dat heb je goed gedaan zeg. Mooie foto's gemaakt en lekker genoten daar binnen. Wel hilarisch dat je verdwaalde.

Love as always
Dimario

Nietzomaarzooo said...

Prachtig geworden en mooi dat dit gebouw behouden blijft, maar de indeling geheel een andere bestemming heeft gekregen.

Jan K. alias Afanja said...

Het is zo te zien echt mooi geworden. En prachtig voorbeeld van hergebruik van zo'n historisch gebouw.
Mooi dat je uiteindelijk toch nog een list bedacht om te ontsnappen. :-)

miekequilt said...

Prachtig opgeknapt zeg. Jij was niet de eerste die uit dit gebouw wilde en bij wie het moeilijk ging.

Rebbeltje ★ said...

Ojee je was er bijna gebleven...ja als het zo groot is en je bezig bent met foto's maken kan je verdwalen haha
Groetjes

Sjoerd said...

Haha, ik kan me voorstellen dat je in een gebouw kunt verdwalen. Ik heb een een stagiaire gehad die verdwaalde in de Centrale waar ik werkte. Iemand uit de productie heeft hem toen terug gebracht.

sjannesblog.com said...

Wat een idee om van die koepel een bioscoop te maken. Dat wil ik ook wel eens zien!

Jelle Droeviger said...

Pracht bestemming van dat gave gebouw. En het blijft bewaard voor de toekomst.
Dat je naar de uitgang moest gaan zoeken, en vreesde dat je daar gevangen zou blijven..
Je had altijd nog in een boekenkist kunnen ontsnappen, zoals een bekende Nederlander ooit deed..
.
Jelle Droeviger.

Mormorsweb.blogspot.com said...

PRACHTIG! Wat een gebouw en wat een fijne nieuwe functie voor deze pracht. Welke film ga je zien?

Hans said...

Wat een mooie herbestemming van de koepel, zou ook jammer zijn als de koepel was gesloopt.
Ook ex gedetineerden hebben hun herinneringen aan de koepel.
Waar zou je zijn zonder de schilder. Hans

Karel said...

prachtig Marlou
ja het gebouw dat een prachtige bestemming heeft gekregen
en prachtig dat jij het ondanks het verdwalen zo mooi in beeld bracht :)
groetjes

klaproos said...

wowww wat gaaf loutje,

prachtig geworden, mooi dat ze veel dingen in ere laten, speciaal,

ik was je komen redden hoor :-)

John said...

Het is jammer dat het zover weg is. Lijkt me een prachtige bioscoop nu. Mooi werk hebben ze daar geleverd.