22/02/2022

De Koepel

Afgelopen vrijdag fietsten Henry en ik door de vliegende storm en in de stromende regen naar De Koepel. Mieke had het goed: het gaat om De Koepel in Haarlem. En dat was tot 2016...

De strafgevangenis!




Hierboven kun je nog niet zien, dat het een koepel is. 
Rond 1890 ontworpen door meneer Metzelaar en in 1899 is men begonnen met de bouw: de koepel is gevormd!


In 1901 was De Koepelgevangenis, in de volksmond De Koepel, klaar om gedetineerden te huisvesten.  Daar zullen heel wat traantjes gevloeid zijn.


Lieve Ouders,

ik zend U een groet uit de Koepelgevangenis.
Het spijt mij erg dat ik van het rechte pad ben afgeweken.
Ik kom hier tot inzicht en inkeer.
Lieve ouders, U hebt mij zo een geweldige opvoeding gegeven en toch...
Ja, het spijt me oprecht, dat ik U heb teleurgesteld.
Maar U moet mij geloven: als ik hier mijn terechte straf heb uitgezeten, dan zal mijn leven een gouden toekomst krijgen geïnspireerd door U, lieve Ouders. 
Door Uw geweldige opvoeding en onbaatzuchtigheid. 

Van Uw berouwvolle zoon Piet.

(morgen verder)

17 comments:

Marjolijn. said...

Bij de naam de Koepel, denk ik aan de gevangenis in Breda.

Er zijn in Nederland de volgende drie koepelgevangenissen gebouwd:

Koepelgevangenis van Arnhem (1886)
Koepelgevangenis van Breda (1882 - 1886)
Koepelgevangenis van Haarlem (1899 - 1901)

Lutje said...

wel een speciaal bezoekje
...en die tekst naar de ouders is mooi geschreven
.Een @->- voor jou.

די מריו said...

owh.. is het geen gevangenis meer.. Die brief is natuurlijk goud. Zou het echt geholpen hebben?

Love As Always
Dimario

John said...

Is daar toen niet iemand uitgebroken waar ze later een film van hebben gemaakt?

klaproos said...

ohhhhhhh wat een gaaf bezoek zal dat geweest zijn..
geweldig,
wat een mooi gebouw hé,

ik hoop er nooit te belanden maar je weet ooit maar nooit :-) het leven kan raar lopen hé..

dag loutje heb het fijn vandaag ik hoop dat de wind gaat liggen en in z'n mandje blijft voorlopig
xxx

Yova said...

Het is geen gevangenis meer. Brief is heel bijzonder geschreven. Er worden deze koepel heel anders. Kijk maar eens linkje. Ben je wel eens naar binnen geweest?

https://www.haarlemcityblog.nl/uitgaan-in-haarlem/de-koepel/

Fijne dag gewenst.

Sjoerd said...

Ik blijf het een instituut vinden waar je niet en terecht wil komen.

nicole orriens said...

Het is een bijzondere vorm voor een gevangenis! In Arnhem weet ik er ook eentje.

Tine de Jong said...

Een bijzonder gebouw met een verhaal en waar nu veel in is te zien en te bezoeken dacht ik. Daar heb ik wel eens over gelezen wat ze allemaal van plan waren. Het is heel groot dus kan er ook vast vele zaken in. Mooi blogje weer Marlou.

Karel said...

mogge Marlou
ik dacht aan de Koepelkerk aan de Singel in Amsterdam
maar had het kunnen weten dat je bij je in de buurt zou blijven :)
geniet de dag

Jan K. alias Afanja said...

Mooi gebouw met een rijke, maar trieste geschiedenis.
Piet belooft nogal wat. :-)

Rebbeltje ★ said...

Mijn gedachten gingen gelijk naar Breda, maar weet nu dat er 3 waren haha...
Hopelijk hebben de mensen die er moesten zijn hun lesje geleerd net als de briefschrijver haha
Groetjes

sjannesblog.com said...

Is het een museum geworden daar?

Mormorsweb.blogspot.com said...

Mooi gebouw met een geschiedenis.

miekequilt said...

Niet geweten dat het geen gevangenis meer is. Ik rijd er altijd langs als ik naar Haarlem ga. Leuk dat je ons morgen laat zien wat het geworden is.

Jelle Droeviger said...

Aha, de Koepel in Haarlem is dus geen gevangenis meer.
Je fietste er naar toe in de stromende regen, Marlou. Dat moet wel een goede reden gehad hebben.
Dat briefje van die gedetineerde, Piet, die kennelijk tot inkeer gekomen was..
Hij zal veel gelezen en geschreven hebben in die gevangenis, want wat een mooi taalgebruik in dat schrijfsel naar zijn ouders.
.
Jelle Droeviger.

Hans said...

Het idee van De Koepel komt volgens mij uit Amerika, zo kan een bewaker alle cellen in de gaten houden. Hans