11/02/2022

Tinnitus

Deze week was het de tinnitus-week. Eerst dacht ik: zal ik er de hele week over gaan zeiken? Over die pokke-herrie in mijn hoofd? 

De hele week? Nou... mooi niet! Ik heb het er alleen vandaag even over en dan gaan we weer over tot de orde van de dag.


Ik heb er wel eens een Meneer Aap Verhaal over geschreven.
Kijk maar hier, als je er zin in hebt. Best goed verhaaltje, vind ik zelf:


Er stond afgelopen maandag natuurlijk een stuk over oorsuizen oftewel tinnitus in de krant. Daarin kun je lezen, dat een miljoen Nederlanders last van deze aandoening heeft. Ik ben dus één van die miljoen. En soms word ik er kneitergek van. Maar meestal accepteer ik dat het er is. Ik heb er zogezegd mee leren leven.
Net als Meneer Aap...


Er is niets aan te doen. NIETS!
Want geloof me: ik heb van alles gedaan om er vanaf te komen. Het heeft me inmiddels een fortuin gekost, maar ik geef het op. 

Er is niets aan te doen. NIETS!

Ik draag het altijd bij me en ik kan er niet aan ontsnappen. Al bijna 30 jaar...
Ik ben niet zielig hoor. Maar soms ben ik het GOED ZAT!

Het enige advies dat ik je nu mee kan geven: bescherm je oren tegen harde geluiden.
Doe oordopjes in als het geluid om je heen te hard is. Wees lief voor je oren. 
That's all folks. Prettig weekend!


21 comments:

די מריו said...

Ik heb er gelukkig nog geen last van en ik hoop dat zo blijft. Ik kan me voorstellen dat het hinderlijk is. Daarom is het inderdaad belangrijk om zuinig met je gehoor om te gaan.

Love as Always
dimario

Lutje said...

nu heb ik plots compassie met meneer aap....
het is wel vervelend als je dat hebt
.Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Heel vervelend, veel sterkte ermee.

Sjoerd said...

Ik heb jaren gewerkt in een elektrische centrale. In de begin jaren was er nog geen gehoorbescherming beschikbaar, terwijl het geluid ruim boven de 100 decibel lag. Daar heb ik mijn oorsuizen aan over gehouden. Het accepteren is idd het enige wat helpt.

sjannesblog.com said...

Ik kan je alleen maar sterkte wensen. Ik krijg de indruk, dat 'jouw ermee leren leven' aardig lukt. maar even goed zal dat helaas z'n moeilijke irritante momenten kennen, zo jammer voor jou.

Karel said...

mogge Marlou
ik ben op SPL m'n gehoor deels kwijt geraakt , hoor geen hoge tonen meer , zo bleek uit een test , maar verder is het wel in orde , gelukkig
jij leeft prima met het ongemak , al zal het soms best vervelend zijn
geniet de dag

Anonymous said...

Uit ervaring weet ik dat het altijd aanwezig is. Ik ben al blij dat het bij mij geen fluittonen zijn. En wat je zegt: artsen kunnen er nog niets aan doen. Voorkomen is nodig.

nicole orriens said...

Het lijkt me een hele nare aandoening. Ooit las ik een boek over een jonge vrouw die om die vanwege tinnitus uit het leven is gestapt. Daar ben ik nog altijd van onder de indruk.

Tine de Jong said...

Mijn man had dit ook en al van kinds af aan en werd er soms ook goed gek van. Soms waren de tonen heel hoog met het suizen erbij maar heeft er toen ook meegeleerd om er mee te leven. Je kan ook niet anders want er is niks voor. Lieve groet, Tine

Bertiebo said...

Ook mijn man heeft het. Hij klaagt nooit, maar ik weet dat het ontzettend naar is. Dus ik leef mee

Aja said...

Ik vrees dat het in de familie zit. Een minder leuke erfenis. Vooral 's nachts denk ik wel eens: hoe moet ik nou met het geluid van 10 fluitketels in mijn hoofd slapen? En ik ben echt niet zielig hoor. Ik heb er mee leren leven, maar leuk is anders.

klaproos said...

Helsssss word ik er soms van, vooral als ik wil slapen, maar.... er is niks aan te doen, dus ik adem mezelf in slaap ❤️ geniet van je weekend,xxz

Nietzomaarzooo said...

Rot voor je. En weten dat het niet 'weg' gaat.
Heb dit ook. Dacht heel lang dat ik mijn CV niet goed ontlucht had. Als een gek door het hele huis die buizen ontlucht met zo'n mini-sleuteltje, maar nee hoor...het zat tussen de oren :) Na heel lang in ontkenning te zijn geweest dat dit het was. Na mijn burn-out als kadootje erbij. Dat hadden ze wel mogen laten.

Carla S. said...

Jé Marloukie, beroerd zeg!
Laat die suis, piep, geruis, geknars en geknetter ophouden! Dat wens ik je!

En een zonnig weekend. XX C

Mormorsweb.blogspot.com said...

Arme jij! Dat meen ik echt.

Jan K. alias Afanja said...

Ik heb met je te doen, Marlou, en dat meen ik echt. Aafje heeft er ook last van, dus ik weet een beetje wat het betekent. Ik kan je er alleen maar sterkte mee wensen.

Ferrara said...

Nare aandoening en dat is waarschijnlijk zacht uitgedrukt.

Hans said...

De tinnitus week, we kunnen elkaar een hand geven, ik heb er ook al jaren last van.
Je hebt gelijk er is niks aan te toen. Hans

@ inderdaad, Sandie Shaw zong Always something that you remind me.

miekequilt said...

Wat een ellende dat je hier al zolang mee tobt.

Maria bd V said...

lieve Marlou, hou je taai, ik vind het heel naar voor je.
Heb toch een fijn weekend, met je verloofde.
Ga maar naar het fijne ruisen van de zee of van de vliegedennen.

liefs, Maria

Nicole Orriëns said...

Ik ben mij hier altijd erg van bewust sinds ik over tinnitus hoorde.