28/02/2022

Meteen spullen opruimen.

Van een van mijn koorvriendinnen heb ik het woord "meteen" geleerd. Natuurlijk ken ik het woord heus wel, maar dit was een soort van "lesje": als je iets moet doen, doe het dan meteen en wacht niet tot volgende maand of volgend jaar. Of tot nooit.


Nou ken ik mensen, die van de uitstel zijn. Komt wel: morgen... volgende week... volgend jaar.

Die zien dan op den duur door de bomen het bos niet meer. En dat wil ik voor mezelf voorkomen. Ben dan ook altijd wel een beetje ruimerig.

Henry is ook van de "meteen". Hij is "metenerig", om het zo maar eens te noemen. Niet laten liggen tot morgen: meteen doen.

Heel erg "metenerig" ben ik niet. Maar nu ik wat ouder begin te worden ben ik er over aan het nadenken of ik niet "meteen" wat meer moet opruimen: naar de kringloop brengen of zo.

Dat komt ook door een boek dat ik aan het lezen ben: "Wat doen we met de spullen" van Dick Wittenberg. Goed boek. Op de achterkant staat: 

"Wie sterft verdwijnt van de aardbodem. Wat achterblijft zijn de spullen. Wat zeggen die spullen over ons?"


Dick Wittenberg mocht in het huis van Jo van Overdijk ronddwalen, nadat ze was overleden en voordat de kinderen alles hadden opgeruimd en het huis hadden verkocht. Toen Jo 18 was had ze minder dan 50 bezittingen. En toen ze overleed, 99 jaar oud, waren dat er meer dan 10.000.

Kanonne... 10.000 bezittingen. Zou ik er ook zoveel hebben?
Ik ga ze niet tellen, maar dat ik weer eens een beetje op mag ruimen... ja, dat dan weer wel. 

Volgende week begin ik! Want... ik las net: rommel in huis geeft stress en angst.

21 comments:

Lutje said...

ja, dat beginnen altijd, zeker als het er al een tijdje ligt....
.Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Goed plan, veel succes....!!

Anonymous said...

Als je alles telt in huis, dan heb je zo meer dan 10.000 spullen in huis. Succes met metenerig, gelukkig kan je dan samen doen. Dubbel metenerig.

Bertiebo said...

Ik word hoe langer hoe meteneriger. En ik zal je zeggen: ik vind het fijn. En ook steeds minder spullen. Ook fijn

klaproos said...

:-) whahaha dat spreek ik grandioso tegen loutje, want...
jij kent mijn huis,
ennnne heb ik stress..

maar je hebt gelijk opruimen is wel een goeie zaak als je het kunt,
ik ben gebonnen met mijn boekenkast, zie, van de weeromstuiterigheid draai ik woorden om :-)
dat geeft pas stress, maar wel drie dozen met boeken weggegeven :-)
whoppa.... ik zie weer wat ik heb :-)
xxx

די מריו said...

Het is geen rommel, maar ideeën zou mijn dinnetje zeggen.

Love as always
Dimario

Tine de Jong said...

Mogge Marlou, Menige spullen vertellen verhalen aan mij dus die doe ik niet weg ook al worden ze niet gebruikt. Sommige zijn nu ook klein memories geworden. Maar ik ben wel van het meteen doen. Als ik iets wil doen dan doe ik het ook wel gelijk. Een opgeruimd huis geeft ook een opgeruimd hoofd. Maar heb wel wat weggedaan van mijzelf wat ik jaar niet heb gebruikt is dus ook niet nodig. Geniet van de dag vandaag en succes met jouw opruim klusjes.

miekequilt said...

Het lijkt me een mooi boek. Las er al eens over. Na onze verhuizing hebben we veel en veel minder spullen. En ik vind het heerlijk. Dus als ik je een tip mag geven: gewoon beginnen. Dan zit je straks lekker in een licht( er) en leger huis.

Sjoerd said...

Haha, volgende week is niet meteen, maar lijkt ook op uitstelgedrag... Maar een goede regel vind vind ik het wel. Als je eens na zou gaan wat anderen weg zouden gooien als je er niet meer bent, en het geen kleiding is wat zou er dan nog over blijven.

John said...

Ik ben ook van het meteen. Van uitstel komt vaak afstel, zie ik genoeg om me heen.

sjannesblog.com said...

Ik speel met de gedachte om meer op te gaan ruimen, maar meteen?

Karel said...

mogge Marlou
volgende week is niet meteen hoor :)
maar het plan is er in ieder geval , of die week een maand of langer wordt , lezen we nog wel hier hihi
suc6 met het metenerig zijn
geniet de dag

Yova said...

Hallo Marlou,
Als ik gaan opruimen wilt. Dan doe ik ook meteen. Anders word te rommel in huis. Dit willen wij niet. Ik hou wel netjes in huis. Maar sommige dingen kunnen weg doen. Ik heb geen last van om te opruimen. Deze boek van jou is zeker mooie boek om te lezen. De meeste mensen wil altijd voorjaar opruimen. Dan kunnen van zomer meer genieten. Ja toch Marlou.

‿︵‿︵ʚ˚̣̣̣͙ɞ・Ik wens jou mooie dag toe!・ ʚ˚̣̣̣͙ɞ‿︵‿︵

Jan K. alias Afanja said...

Ik hoop en reken erop dat ik nog een paar jaar de tijd heb om de ergste troep op te ruimen. :-)

Rebbeltje ★ said...

Ha ik ben heel opruimerig en hou niet van rommel
Dat uitstelgedrag had ik altijd bij de strijk en liet de bult maar groeien...
Tegenwoordig doe ik het meteen en weg is weg haha
Groetjes

Ferrara said...

Tja, lastig hoor. Er zijn spulletjes hier in huis waar we aan hechten en waarvan we nu al weten dat niemand ze wil hebben als we er niet meer zijn. Af en toe maken we gebruik van een opruimbui. Wat we wel doen is meteen na een trip de caravan leeghalen, schoonmaken, de vakantiewas doen en de caravan zo snel mogelijk naar de stalling.

Nietzomaarzooo said...

Heb meteen de afwas gedaan. En mijn laptop weer in de werkkamer aangesloten. Standby. Nu ga ik meteen niksen. Oh ja..ook meteen bonnetjes opgeruimd waar ze horen.

Marthy said...

Ik ben tamelijk metenerig, ik wil mijn kinderen niet achterlaten in een huis vol met troep. De ouders van mijn man en zijn oom en tanten woonden in een heel groot oud huis. Toen dat na hun overlijden eindelijk verkocht werd hebben we zo ontzettend veel spullen moeten opruimen, dat was van jaren her. Nooit zou ik dat mijn kinderen willen aan doen.

Hans said...

Ik ben ook van opruimen, als is ergens mee klaar ben dan ruim ik overbodige rommel gelijk op.
Ik lijk op Henry wat dat betreft. Hans

nicole orriens said...

Ik ben meteneriger dan mijn man.... En dat combineert niet altijd zo fijn.

Jelle Droeviger said...

Het leven is mooi
Vol van overvloed
Ruim op die bende
En zwaai met je hoed.
.
Jelle Droeviger.