01/02/2022

Herinnering aan de Kweekschool

Ooit, van 1961 tot 1966 zat ik op de Kweekschool, tegenwoordig de PABO.

Het was een school, die in een villa gevestigd was aan de Koepellaan in Bloemendaal. Geweldige tijd gehad daar. De eerste biertjes, de eerste verliefdheid... wat een tijd! 

Ik heb er Hans Klap, mijn eerste echtgenoot leren kennen! Hij bleef zitten, waardoor hij bij mij in de klas kwam... 

Als mijn eerste vriendje én Hans nog zouden leven, zou ik die tijd helemaal over willen doen.

Maar ja... je kunt niks overdoen. Je kunt wel terugkijken. En dat doe ik graag. Bijvoorbeeld...

Eens per jaar was er de Contactavond. Dat was een avond, waar de hele school aan meedeed met toneelstukjes, liedjes en sketches en allerlei waar we ons mee vermaakten. Na afloop was er geen dansen, want de Contactavond werd gehouden in het Concertgebouw, dat speciaal voor onze school was afgehuurd. Alle ouders, alle klassen... iedereen was er. Bomvolle zaal.


Ik deed overal aan mee. Ik zong jiddisje liedjes met mijn gitaar. Soms met een klasgenoot, als een soort van "Ofarim" en soms alleen.

Van een van mijn toenmalige klasgenoten kreeg ik vorige week een foto toegestuurd. We deden mee aan een toneelstuk. Weet niet meer hoe of wat. Dit is de foto:


Wat sta ik daar vol vervoering te kijken naar Peter... Nee, hij was geen vriendje van me. Maar wel een leuke jongen. En zie je dat?? Er werd GEROOKT op het toneel. Ongelooflijk... Zou nou niet meer kunnen...

Heerlijk om even terug te kijken...


23 comments:

Marjolijn. said...

Leuke herinnering...!

די מריו said...

Wat een prachtige foto's Marlou. Mooi verhaal erbij. Als je nog meer verhalen hebt... ik hou wel van verhalen van vroeger...

Love as always
Dimario

Lutje said...

ja, een hele leuke herinnering, en fijn om terug te zien
.Een @->- voor jou.

sjannesblog.com said...

Zalig, zo'n herinneringen!

Bertiebo said...

Wat leuk om te lezen. Grappig ook. Zelf ging ik naar de kweekschool in 68. En wij hadden ook zo'n avond. 'De Grote Avond' heette dat. En nu komt dat wat ik grappig vind: ik vond het verschrikkelijk. Niet de school en ik heb verder dezelfde ervaringen, verliefd, eindeloos kletsen, naar de kroeg, roken. Heerlijk, alles. Behalve die Grote Avond. Je moest iets doen en dus dook ik maar onder in een koor.

miekequilt said...

Heerlijke herinneringen. En ja, dat roken, dat mocht toen gewoon hè. Ik deed de Opleiding voor Kleuterleidsters op Laetare aan de Kleine Houtweg in Haarlem. Heb ik ook leuke herinneringen aan.

Sjoerd said...

Sweet memories...

Karel said...

mogge Marlou
prachtige heinneringen om te koesteren
op zo'n grote avond na , heb ik dezelfde ervaringen
wat later en andere school , zelfs een keer een reünie gehad van de klas van 1962 , echt prachtig :)
geniet de dag

Yova said...

Prachtig herinnering van vroeger. Toen was het leuk. Mooie oude foto van vroeger te zien. Fijne dag. Het regent weer de hele tijd al.... Groetjes,

Anonymous said...

Als het goede/fijne herinneringen zijn, dan is het fijn om er aan terug te denken.

Jelle Droeviger said...

Vroeger, eertijds, de vervlogen jaren..
We waren nog argeloos, onschuldig, ingetogen.
We bewonderden de uitdrukkingsvaardigheid van sommigen die zich níet inhielden, en wilden dat zelf ook kunnen..
Uit de bocht vliegen, schaterlachen, enzovoort.
Volwassen worden was een moeilijke onderneming, met veel valkuilen en obstakels.
Veel lachen gaf ruimte..
Met vertedering en een glimlach denk je terug aan die tijd.
.
Jelle Droeviger.

pourquoi pas ??? said...

Wat een leuk verhaal weer en zo leuk die oude foto's. Ja roken kon echt overal zelfs met een baby op schoot. Echt he. Waar gebeurd. liefs van mij.

Ferrara said...

Heerlijk, die leuke herinneringen ophalen. Je kan het niet overdoen, maar terugkijken is in dit geval een plezierige bezigheid.
.

Jan K. alias Afanja said...

Mooi verhaal en een prachtige foto van jou met gitaar, Marlou.
Tussen de Kweekschool en de PABO zat nog een fase: de P.A. Daar heb ik op gezeten en ik heb hem nog afgerond ook. Maar ik heb nooit echt voor de klas gestaan. Dat dan weer niet. :-)

klaproos said...

whahahaa ja dat is leuk terugkijken loutje,
gelukkig hoeven we niet alles meer over te doen alleen de leuke dingen,
jij bent een topgenieterke
xxx

Rebbeltje ★ said...

Zo dat is idd terugkijken op een mooie tijd...je man leren kennen en gelijk blijven hangen.
Zie het ook op foto's van de studententijd van manlief...roken en drinken :(
Of er ook wat geleerd werd want de meeste waren van de soiciteit (bar)
Maar fijn dat je terug kan kijken op een fijne tijd...
Jij ook gefeliciteerd met je blogfriendje :)
Groetjes

Nicole Orriëns said...

Oh, ik val meteen als een blok voor dat sfeervolle huis! Wat een prachtige plek om les te krijgen zeg!

John said...

Overdoen kan inderdaad niet nee, als dat kon, deed ik een dag over. Slechts een dag.
Wat een leuke foto's!

Marthy said...

Heerlijk als je terug kan kijken op die leuke tijd. Zo'n fotootje wat je krijgt roept dan direct die leuke tijd weer op.

Hans said...

Een chique school waar je op zat, ja toen nog de kweekschool.
Terug kijken is makkelijker dan over doen.
Ach wat een leuke foto's van je, een nog jonge Marlou.
Nou, is niet van nu, roken op het toneel. Hans

Mariëtte said...

En wat lijkt Roos toch sprekend op jou(foto met gitaar)

Carla S. said...

Wat heb ik het heerlijk gevonden op de Da Costa.
Ik mocht (na)puberen en zat dus in de derde toen jij in de eerste zat. Ik herinner me de Israelweek nog heel goed toen we allemaal het volkslied zongen en ook optredens in de eigen aula.

Ria said...

Wat een heerlijk verhaaltje weer Marlou.
Genieten!
X Ria