24/02/2022

Vreemdgaan

Nee... echt niet! Er wordt hier niet vreemdgegaan. Maar toch... voelde het bezoek aan de Filmkoepel een beetje als vreemdgaan.

En waarom dan wel?


Omdat ik al jaren in de binnenstad van Haarlem naar De Filmschuur ga. Dat is zo'n beetje "mijn" Schuur, nee: mijn huiskamer...

Daar heb ik, denk ik, honderden films gezien. Nou ja... wat overdreven: tientallen. Dat zeker. 

Mijn Cineville-pas is hier geldig en dat betekent, dat ik onbeperkt naar de film kan. En als het enigszins kan doe ik dat ook. Ben gek op film! Vooral de films, die daar draaien. Arthouse films. Voor mij gewoon de betere films.

Ik heb genoten in De Filmkoepel, echt waar, maar ik blijf trouw aan de Schuur. Daar draaien dezelfde films en het is makkelijker bereikbaar. De film die we in De Koepel hebben gezien heette: Hytti nro 6. 


Prachtfilm: echt de moeite waard. Over een jonge vrouw die van Moskou met de trein naar Moermansk reist en een aantal dagen de hut moet delen met een ruwe bonk, die in het uiterste noorden van Rusland zwaar werk gaat doen.



Langzaamaan beginnen ze elkaar beter te leren kennen en waarderen. Mooi gefilmd en mooi gespeeld. 

De volgende film gaat worden: 

Licorice Pizza

Enne... in De Schuur! Jawel...

22 comments:

Yvette said...

Spannend Marlou….ik was ook een filmschuurder maar ben wel benieuwd naar de koepel

Liefs

Bertiebo said...

Wij kunnen hier kiezen uit Vue een gewone bioscoop,of ons onvolprezen filmhuis. Die keus is vrij eenvoudig. Maar ik ben helemaal af van bioscoop of filmhuis. Wil nog niet in een donkere zaal met veel mensen. Benieuwd of dat nog terugkomt

Lutje said...

het maakt toch niet uit, je gaat toch waar jij wil, waar ze het beste aanbod hebben !
.Een @->- voor jou.

Karel said...

mogge Marlou
je kunt die Arthouse films ook thuis bekijken las ik ipv in een schuur of oude gevangenis
ik zelf was al jaren niet in een bioscoop , of ik er ooit nog kom , geen idee :)
geniet de dag

די מריו said...

Natuurlijk mag je zelf bepalen. Maar ik was ook ws naar de Koepel gegaan als ik dichterbij woonde. Al is het maar één keer om een keer mee te maken.

Love as always
Dimario

klaproos said...

:-) gekke druif....

soms moet je wel eens wat anders doen om het oude driedubbel te waarderen :-)
heerlijk, zoals jij geniet..
loutje,
daar kunnen veel mensen een puntje aan zuigen...
ik...
kom tot weinig of niks life tv van de 3 doggies :-)

xxx

John said...

Lijkt me ook een mooie film. Ik ga de titel in de gaten houden.

Sjoerd said...

Oude liefde roest niet, of hoe luidde dat spreekwoord ook al weer

Jelle Droeviger said...

Het is wel een luxe, Marlou, twee filmhuizen zo dichtbij.
Hier op Terschelling moet ik met de boot naar het vasteland om het genot ven een bioscoop te ervaren. En verder doe ik het met wat op TV te zien kan zijn.
Trouw blijven aan iets, in jouw geval aan een filmhuis, ondanks verlokkingen dichtbij, het is een kunst op zich.
Het heeft met liefde te maken en zo. En daar gaat film vaak over..
.
Jelle Droeviger.

pourquoi pas ??? said...

Wat gaaf die foto's van de Koepel. Ik ga het op mijn lijstje zetten. Lang gelden dat ik naar de bioscoop ging. Ook in Haarlem trouwens. Het was er niet druk maar steeds mensen die op hun telefoon kijken, drinken gaan halen, chips eten. Heel onrustig voor mij. Nu geen betere plek dan na een douche in bed te kruipen en dan film kijken. Beste bios ooit.
Wat is jouw favoriete strandtent? Je schreef erover op mijn blog en ben wel benieuwd.

Jan K. alias Afanja said...

Zoveel luxe hebben we hier niet op dat gebied. Wij doen het met 1 bios met 7 zalen (incl. het filmhuisaanbod).

Rebbeltje ★ said...

Kan me al bijna niet herinneren wanneer ik de laatste film gezien heb in een bioscoop :)
Groetjes

Anonymous said...

Je hebt nu de luxe om te kunnen kiezen tussen twee filmhuizen. Lijkt me super voor je.

Tine de Jong said...

Ga nu nog zelden naar de film waar dan ook. Heb zo mijn eigen film bibliotheek met verschillende genres aan vele dvd's, en soms kijk ik er ene als ik zin heb in filmpje.Maar je hebt weer een mooi blog geschreven en ook dank voor je reactie op mijn lindelaantje. Gorkum heeft vele gezichten en over vele heb ik aleens wat geschreven of gedeeld op Mijn YT kanaal. dus wil je eens meer zien dan even daar op visite komen.En wellicht zie ik jullie eens in Gorkum met een bezoek. Voor nu wens ik jullie vast gezellig weekend toe want morgen geen tijd om blogjes te lezen.Haal het later allemaal wel in. Verfklusjes hier in de flat moeten eerst af. Groetjes van mij erbij.

Ferrara said...

Hopelijk ondervindt jouw filmschuur geen hinder van De Koepel.

miekequilt said...

Jij bent wel een echte filmfan, tientallen films in de bioscoop gezien? Bij mijn laatste film viel ik in slaap, dus ik ga niet meer naar de bios, kijk lekker thuis. Maar dat betekent natuurlijk wel, dat ik altijd achterloop.

Hans said...

Vreemdgaan, nou daar houdt Oma echt niet van.
Maar in jou geval is De Filmkoepel een aanvulling op je filmwereld.
Hytti nro 6 is wel een film die mij aanspreekt. Hans

Marthy said...

Juist vandaag kaartjes besproken voor een film in ons filmhuis, ik verheug me er al op. In de bioscoop komen we zelden.

Yova said...

Deze kennen wij. Vroegen gingen wel daar toe! Toneelschuur is het. Nu heeft andere naam gekregen. Het is ook veranderd van binnen. Ik zou nu niet weten hoe eruit ziet. Bioscoop komen haast nooit. F... kan ook niet meer. Dan maakt het moeilijker daardoor.Leuke foto's om laten zien Marlou.

Ria said...

Wij vonden het echt een lieve film enne, de Schuur heeft mijn voorkeur hoor.
Liefs Ria

Carla S. said...

Vergeet niet naar The worst person in the world te gaan Marloukie.
Die is steengoed!!
Ik ben van plan ook naar die treinfilm te gaan die je in de Koepel hebt gezien. Lfs

Ton said...

De film doet me denken aan de film: Waar blijft het licht. Ergens op de sneeuw velden in het hoge noorden.